24 Jun 2010

Tokoh Pejuang Agama - Umar Al Mukhtar

Umar al-Mukhtar lahir pada tahun 1862 di sebuah perkampungan Janzur di Timur Libya. Nama penuh beliau adalah Umar al-Mukhtar bin Umar al-Minifi, daripada keturunan Farhat yang beraliran sufi al-Sanusiyah. Ayah dan ibu Umar meninggal dunia ketika beliau berusia 16 tahun. Beliau kemudiannya dipelihara oleh seorang guru yang alim di kampungnya. Beliau membesar alam suasana didikan agama.

* Pendidikan

Beliau mendapat pendidikan awal di kampungnya. Kemudian, beliau melanjutkan pengajian menengah di Bandar al-Jaghbub, kira-kira 500 kilometer dari ibu negara Libya, Tripoli. Selama lapan tahun, beliau berguru dengan ulama-ulama terkenal seperti Imam Sayyid al-Mahdi as-Sanusi. Beliau belajar ilmu-ilmu agama, bahasa Arab serta menghafaz Quran. Beliau seorang pelajar yang pintar dan berdisiplin.

Umar menghafaz Quran sejak kecil dan sering mengkhatamkannya secara berulang kali setiap minggu. Menjelang umur 20-an, beliau dikenali sebagai seorang yang berani, petah dan bijaksana. Pendapat dan nasihat beliau menjadi rujukan penduduk setempat. Beliau juga turut berjaya menyatupadukan puak-puak yang bertelagah.

* Menentang Penjajahan

Ketika Barat sedang rancak menjajah tanah empayar Uthmaniah pada tahun 1899, Umar berjaya menyatukan rakyat Libya dan menubuhkan pasukan Banu Sanus ( Sanusi ) bagi menentang penjajah Perancis di sempadan Sudan. Pada masa itu, beliau baru berusia sekitar 30-an. Apabila Itali memasuki Libya pada tahun 1921, Umar sekali lagi emngumpulkan pejuang-pejuang muda bagi menghadapi penjajah itu.

Ramai di kalangan pemimpin negara dan ulama lari ataupun berpaling tadah menjadi boneka penjajah. Namun, tawaran harta dan pangkat oleh penjajah Itali tidak langsung menggugat azam beliau bagi membebaskan negaranya. Bahkan, pada tahun 1915, tentera Itali malu besar apabila ribuan tenteranya berjaya dibunuh dalam peperangan di al-Gherthabiya berhampiran Sirt. Kebolehan Umar dalam mengatur strategi perang di padang pasir dikagumi hingga diberi jolokan ”Singa Padang Pasir“.

Akhirnya, tentera Itali cuba mengusir beliau ke daerah lain. Namun, usaha ini juga gagal. Beliau meneruskan penentangan walaupun usia beliau menjangkau 70-an. Sepanjang lebih 20 tahun hidupnya menentang penjajahan, beliau mengikuti hamper 1000 pertempuran dengan tentera penjajah. Pada tahun 1922, Itali mengambil pendekatan melumpuhkan tentera Islam dengan menyekat bekalan dan bantuan ketenteraan dari luar dengan merentang kawat berduri sejauh 300 kilometer setinggi dua meter. Ribuan rakyat Libya mati kelaparan.

Oleh kerana kekurangan bekalan, bilangan pejuang Islam semakin berkurangan dan terpaksa bertahan di kawasan pergunungan. Namun, walaupun tentera Islam jauh kurang berbanding tentera Itali yang lengkap bersenjata moden, Umar tetap meneruskan perjuangannya dalam usia mencecah 80-an. Selepas melalui beberapa siri peperangan, akhirnya beliau berjaya ditawan oleh tentera Itali dan dibawa ke kubu musuh di banadar Suluq.

Semasa disoal siasat, pegawai tentera terpegun dengan keberanian Umar berhadapan dengannya walaupun dirantai dan cedera parah. Beliau tidak sedikit pun gentar menjawab setiap pertanyaan pegawai itu, malah sebaliknya pegawai itu yang gementar berhadapan dengan Umar.

* Syahid di Tali Gantung

Umar dihukum gantung oleh mahkamah tentera Itali pada September 1931 di Kota Solouq. Hingga ke akhir hayat, beliau tidak mahu tunduk kepada penjajah. Apabila panglima tentera Itali menawarkan mahu membebaskan beliau dengan syarat beliau mematuhi segala arahannya, beliau berkata, “Aku tidak akan berhenti menentang kamu, hingga kamu meninggalkan tanah airku, ataupun hingga aku mati. Aku bersumpah kepada Allah yang Maha Mengetahui sesuatu dalam hati manusia, sekiranya bukan kerana tanganku diikat sebegini, pasti aku akan tetap melawanmu dengan tangan kosong, biarpun dalam keadaan yang tua sebegini.”

Beliau turut menyeru kepada rakyat Libya yang hadir di situ, “Kita tidak akan menyerah dengan mudah kepada pihak musuh, kerana sama ada kita menang ataupun kita mati, ini bukan penghujung perjuangan kita. Bahkan kamu semua juga akan menghadapai peperangan demi peperangan, sekiranya kamu gugur, ia akan diteruskan oleh generasi selepas kamu.”

Pembunuhannya di tali gantung menyemarakkan semangat rakyat Libya dan pemberontakan terus tercetus di Afrika Utara.

"Subhanallah..Allahu Akbar...Allahu Akbar..Allahu Akbar..bisakah kita menyemai benih semangat perjuangan yang begini dalam diri kita demi menegakkan Islam...? Allahu Akbar..Syahid..."

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...