27 April 2011

Kelebihan Hajarul Aswad



1. Asalnya dari syurga yang mulia

   Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: " Hajarul Aswad dan maqam Inrahim merupakan dua ketul batu daripada batu syurga. Allah s.w.t. telah menghilangkan cahaya kepada kedua-duanya. Jika tidak, pasti akan cerah menerangi segenap pelosok timur dan barat."(Sunan al-Tirmizi no. 877, Sahih Ibn Hibban, al-Ihsan 9/24, Sahih Ibn Khuzaimah 4/219, Al-Nawawi dalam al-Majmu'8/36, Sahih Jami' al-Saghir no. 1633)

2. Kelebihan dan ketinggian khusus Hajarul Aswad yang tiada pada batu-batu lain

   Antaranya ialah kedudukannya yang berada di penjuru rumah Allah. Pernah dikucup oleh Rasulullah s.a.w. dan para nabi dan rasul sebelumnya. Tempat pertemuan bibir orang soleh dan para jemaah haji dan umrah sepanjang umur sejarah. Tempat mula dan akhir tawaf serta antara tempat yang dimakbulkan doa.

3. Hajarul Aswad jadi saksi sesiapa yang mengucupnya

   Hajar al-Aswad akan menjadi saksi sesiapa yang pernah menyalaminya (istilam) dan mengucupnya dengan iman dan kebenaran pada hari kiamat. Rasulullah s.a.w. bersabda yang mafhumnya:
   "Demi Allah, Allah Taala akan membangkitkannya pada hari kiamat kelak, baginya dua mata. Dia akan melihat dengannya dan baginya lidah yang mampu berkata-kata menjadi saksi kepada sesiapa yang mengusapnya dengan kebenaran."(Sunan al-Tirmizi no. 961, Sahih al-Jami'e no. 2180)

4. Mengucup Hajarul Aswad dan Rukun Yamani dapat menghapuskan dosa kecil

   Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: "Mengusap Rukun Yamani dan mengucup Hajarul Aswad dapat menghapuskan kesalahan (dosa)." (Musnad Imam Ahmad 9/442, no. 5621, al-Fakhi, Akhbar Makkah 1/126, no.122)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...