20 Jun 2010

Ilmu Utk Didikan Anak-Anak


Ilmu yang patut dikongsi bersama..

Assalammualaikum,
saya nak share tentang petua yg saya terima...
dari seorang pakar motivasi dah
lama saya praktikkan (l/kurang 11 tahun) kat
anak2 saya.... elok dilakukan oleh salah seorang ibu
atau bapa atau seeloknya kedua2 buat iaitu selepas
ibu buat... diikuti oleh bapa (inshaallah anak akan
lebih merasai dihargai)

setiap pagi.. sebelum pegi sekolah berdiri belakang anak,
kedua2 (anak ibu atau bapa) menghadap kiblat...
letakkan kedua2 telapak tangan ibu/ayah yg dirapatkan
atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang
1 inci dari rambut... lepastu bacakan al Fatihah dan
Alam-nash-rah... hingga habis.
pastu niat dalam hati mohon pada Allah "Ya Allah
permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan
hati, ditetapkan iman dan lain2 doa yg nak dihajatkan"
lepas itu kucup dahi anak dan pergi le kesekolah....
tak sampai pun 5 minit...

jangan malu nak kucup dahi anak2 walaupun dah
berusia 17 tahun... (terutama pihak ayah akan
rasa malu nak cium anak lelaki yg dewasa)

saya diberitahu (semasa sesi motivasi tersebut),
telapak tangan kita ini ada aura... dan mestilah
digunakan sebaiknye...sebab itulah orang tua2
kate jangan tampar anak guna telapak tangan...

tanamkan semangat untuk buatkan setiap hari
dan anda lihatlah kesannye.... kalau tak dapat setiap hari,
2 hari sekali, seminggu sekali ...
JANGAN TAK BUAT LANGSUNG...
anak saya hingga sekarang (17, 15 & 10thn) saya
buatkan & kesannya inshaallah anda akan lihat...
nasihat saya... anda masih belum terlambat... buatkan
sekarang pada semua anak2, sehingga mereka dewasa
seeloknya ibu & ayah kedua2 sekali buat... semasa anak2
nak pergi sekolah atau sebelum tidur atau bile2 teringat...
inshaallah anak akan dengar cakap ibu ayah & terang hati..
boleh share dengan kengkawan lain...

sumber: emel sahabat

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...