26 Jun 2010

Tokoh Pejuang Agama - Sayyed Hassan Nasrallah

TOKOH PEJUANG AGAMA - SAYYED HASSAN NASRALLAH

Hassan Nasrallah dilahirkan pada 31 Ogos 1960 di Beirut Timur, Lubnan. Beliau anak sulung daripada sembilan adik beradik. Ayahnya, Abdul Karim seorang penjual sayur. Beliau berkahwin dengan Fatimah Yassin dan dikurniakan lima orang anak.

* Pedidikan Awal

Nasrallah mendapat pendidikan awal di Sekolah Al-Najah dan kemudian di sebuah sekolah awam di Sin el-Fil, Beirut. Semasa perang saudara meletus di Lubnan pada tahun 1975, keluarganya berpindah ke kampong Bassouriyeh, Lubnan Selatan. Selepas menamatkan persekolahan menengahnya di Tyre, beliau menyambung belajar di sebuah kolej di Najaf, Iraq selama tiga tahun. Semasa menuntut di Iraq, beliau mengenali Sayyed Abbas Musawi dan seorang lagi pemimpin Hizbullah, Sayyed Mohammad Hussein Fadlallah.

Pada tahun 1978, beliau terpaksa kembali ke Lubnan selepas kerajaan Iraq menghalau keluar pelajar-pelajar Lubnan dari Negara itu. Sekembalinya ke Lubnan, beliau mengajar di sebuah sekolah agama milik Sayyed Abbas Musawi.

* Terlibat dengan Hizbullah

Nasrallah menyertai gerakan Hizbullah pada tahun 1982 bagi menentang pencerobohan Zionis Yahudi ke atas Lubnan. Beliau semakin dikenali ramai semasa memimpin gerakan gerila menentang Zionis. Pidato-pidato beliau menarik minat ramai penyokong, terutamanya golongan muda,

Antara tahun 1987 hingga 1989, beliau menyambung pelajaran agamanya di Qom, Iran. Namun, beliau kembali ke Lubnan semula bagi menghalang kemaraan tentera Israel. Sejak 1992, beliau dipilih memimpin Hizbullah sebagai Setiausaha Agong. Beliau mengambil alih jawatan itu daripada Sayyed Abbas Musawi yang terbunuh semasa serangan helikopter tentera Israel.

* Ikon Politik Lubnan

Nasrallah adalah pemimpin yang berkarisma dan bijaksana. Beliau memperoleh sokongan hasil jaringan sosial beliau di kawasan majoriti Syiah di Lubnan. Kempen ketenteraan beliau mendapat kejayaan demi kejayaan dan memaksa tentera Israel berundur dari Lubnan pada tahun 2000 selepas 18 tahun mencerobohi Lubnan. Pengunduran ini menaikkan lagi nama beliau di Lubnan dan rantau Timur Tengah.

Hasil rundingan pertukaran tahanan perang yang diusahakan beliau pada 2004 dengan pihak Israel membolehkan lebih 400 orang yang dipenjarakan oleh Israel dibebaskan. Kejayaan-kejayaan ini memberkan Hizbullah pengaruh politik yang besar dalam kerajaan Lubnan.

Beliau juga antara individu yang mendorong gerakan Hizbullah memasuki kencah politik. Pada pilihan raya 2005, calon-calon Hizbullah menang lebih banyak kerusi di Parlimen berbanding pilihan raya sebelumnya. Walaupun beliau sendiri tidak memegang apa-apa jawatan dalam kabinet Lubnan, beliau dianggap sebagai ikon dalam politik Lubnan.

Pada tahun 2006, Nasrallah dan Hizbullah berjaya mengekang tentera Israel daripada mencerboh Lubnan sekali lagi. Malah, beliau dan Hizbullah membantu membangunkan semula penempatan di Selatan Lubnan selepas perang itu. Pada tahun itu juga percubaan membunuh beliau oleh tentera Israel gagal walaupun rumahnya musnah dibedil kapal terbang pejuang Israel.

sumber: Nur Jahadah's Photos - Tokoh Islam

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...