24 Jun 2010

Kasih Sayang Rasulullah

KASIH SAYANG RASULULLAH صلیﷲ علیﻪ و سلم

Salah satu akhlak Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم adalah senantiasa menghadapkan seluruh wajahnya kepada orang yang diajak bicara, sebagai bentuk penghormatan dan penghargaan kepada setiap orang, tanpa memperhatikan latar belakang orang tersebut.

Sehingga Allah pun memujinya dalam Al Quran:

(1) Nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis,
(2) berkat nikmat Tuhanmu kamu (Muhammad) sekali-kali bukan orang gila.
(3) Dan sesungguhnya bagi kamu benar-benar pahala yang besar yang tidak putus-putusnya.
(4) Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung.
(5) Maka kelak kamu akan melihat dan mereka (orang-orang kafir) pun akan melihat,
(6) siapa di antara kamu yang gila.
(7) "Sesungguhnya Tuhanmu, Dia-lah Yang Paling Mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya; dan Dia-lah Yang Paling Mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk."
(Al Qalam : 1-7)

Diriwayatkan dalam Shahih Al Bukhari :

إِنَّ اللهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْدًا دَعَا جِبْرِيْلَ فَقَالَ إِنِّيْ أُحِبُّ فُلَانًا فَأَحِبَّهُ فَيُحِبُّهُ جِبْرِيْلُ ثُمَّ
يُنَادِيْ فِي السَّمَاءِ فَيَقُوْلُ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ فُلّانًا فَأَحِبُّوْهُ فَيُحِبُّهُ أَهْلُ السَّمَاءِ

“Sesungguhnya apabila Allah mencintai seorang hamba, maka Dia akan memanggil Jibril dan berkata: Sesungguhnya Aku mencintai fulan maka cintailah dia! Jibril pun mencintainya. Kemudian dia menyeru para penghuni langit: Sesungguhnya Allah mencintai fulan, maka cintailah dia! Para penghuni langitpun mencintainya”

Maka orang yang paling dicintai Allah adalah Sayyidina Muhammad صلیﷲ علیﻪ و سلم . Diriwayatkan dalam sirah (kitab sejarah nabi صلیﷲ علیﻪ و سلم ), ketika seekor unta besar yang mengamuk di Madinah Al Munawarah, tentunya jika binatang mengamuk maka ia akan beringas, maka mulut unta itu berbusa kerana marah dan unta itu pun dijerat di dalam suatu kandang, dilaporkan bahwa unta besar di Madinah mengamuk, maka sampailah khabar kepada Rasulullah , maka Rasulullah berkata: “ tunjukkan aku pada unta itu ”, maka sahabat berkata : “ unta itu dijerat dalam kandang ini wahai Rasulullah”, Rasulullah berkata : “Bukalah pintunya”, maka sahabat pun berkata: “ wahai Rasulullah, unta itu sedang mengamuk dan beringas, nanti ia akan melukaimu”, Rasulullah berkata: “ bukakan pintunya”!!. Semua haiwan dan tumbuhan dan semua makhluk Allah mengenal Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم .

Ketika pintu kandang itu dibukakan, unta yang berada jauh dari pintu itu kelihatan sedang beringas, merah matanya dan berbusa mulutnya, tetapi ketika melihat wajah nabi Muhammad صلیﷲ علیﻪ و سلم , ia pun tertunduk tunduk lari mendekat mencium kaki Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, melihat wajah Sayyidina صلیﷲ علیﻪ و سلم , wajah makhluk yang paling indah dari semua makhluk ciptaan Allah, orang yang paling ramah dan tenang dan unta itu pun tahu bahwa inilah pimpinan seluruh manusia, orang yang paling dicintai Allah.

Disunting dari:
http://sahabatraudhah.blogspot.com/2010/05/kasih-sayang-rasulullah-صلیﷲ علیﻪ و سلم .html

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...