24 Jun 2010

Sharing Is Loving Dihari Jumaat Part 1

SHARING IS LOVING DI HARI JUMAAT - PART 1

Baca lah teman2 tersayang ...semua yang di share kena usaha yang sungguh2 nak dilakukan ...memang sukar tapi insyaallah dengan izin ALLAH segalanya akan baik ...Moga ALLAH beri kita kekuatan ..moga ALLAH beri kita jauh dari sikap mazmumah ..amin...

Di kesempatan ini Cinta juga ingin memohon maaf atas segala kekurangan diri ..yang sedar atau tidak ..yang sengaja atau tidak dunia akhirat...dan juga halal kan segalanya jika terambil ..terpakai ..maaf cinta jika tersalah menilai ..tersalah sangka ..maaf kan segala kesalahan cinta..Insyaallah

Untuk menjadi orang yang benar-benar beriman dan bertaqwa di sisi Allah, ulama telah memberikan beberapa tips atau panduan untuk kita. Iaitu:

TIPS UNTUK MENDAPAT PETUNJUK ALLAH :

•Taat kepada perintah Allah dengan melaksanakan hukum-hakam Allah dan ikhlas dalam mentaati Allah.

•Taat kepada Rasul dan mengikuti Sunnahnya. Rasulullah SAW merupakan utusan Allah yang membawa contoh dan akhlak yang baik

•Taat kepada pemimpin. Firman Allah: "Wahai orang-orang yang beriman, taati lah perintah Allah, perintah Rasul dan pemimpin di kalangan kamu".(Al-An`am:59)

•Contohi para Sahabat. Sabda Rasulullah SAW: “Sahabat-sahabat-Ku umpama bintang-bintang di langit, mana di antara mereka yang diikut, nescaya kamu akan mendapat petunjuk.” (Riwayat)• Contohi salafus soleh iaitu generasi soleh yang hidup di sekitar 300 tahun dari Rasulullah SAW. Sabda Rasulullah SAW: “Sebaik-baik manusia adalah di kurunku,kemudian yang mengiringinya dan yang mengiringi mereka itu.”(Riwayat)

•Taat kepada guru.

•Menghormati orang tua.


TIPS UNTUK MENINGGALKAN MAKSIAT

•Hendaklah takut kepada Allah dan azabNya. Rasakan bahawa Allah Maha Melihat,mendengar dan mengetahui apa sahaja perbuatan kita sama ada yang dilakukan secara terang-terangan atau sembunyi-sembunyi. Ia akan menjadi benteng yang menghalang kita dari berbuat maksiat serta melakukan dosa.

•Memahami syariat, iaitu hukum-hakam yang ada di dalam Al-Quran dan Sunnah.Kemudian menjadikan syariat sebagai penyuluh kepada jalan hidup dalam aspek mana sekalipun.

•Menjauhi dosa walau sekecil-kecilnya.

TIPS UNTUK MENDAPAT KEAMPUNAN ALLAH

•Bertaubat dari segala dosa. Dosa terbahagi kepada dua iaitu:

1.Dosa dengan Allah, seperti meninggalkan perintah Allah dan melakukan perkara yang haram.

2. Dosa dengan manusia, iaitu yang ada kaitan dengan agamanya, dirinya,hartanya dan keluarganya.

•Mengikut syarat taubat. Syarat taubat ialah:

1.Menyesal, tinggalkan perbuatan maksiat itu kerana Allah dan berazam tidakakan berbuat lagi.

2.Bila kita berdosa dengan manusia, ditambah satu lagi syarat iaitu minta halal atau minta maaf daripada orang itu.

•Dosa dengan Allah, mudah Allah ampunkan. Tetapi dosa dengan manusia tidak akan diampunkan Allah melainkan kita meminta redha daripada orang tersebut iaitu dengan:

1.Berjumpa serta minta halal atau minta maaf dengan keluarganya, jika ada kaitan dengan keluarganya.

2.Jika ada kaitan dengan agamanya, seperti menuduhnya, menfitnahnya atau lain-lain, padahal dia tidak sepertimana tuduhan kita itu, maka hendaklah mengisytihar perkara sebenar, di tempat di mana kita menyebutnya, supaya orangyang telah mendengar tuduhan kita itu dapat mengetahuinya.

3.Minta halal atau membayar dan mengganti semula, jika ada kaitan dengan harta.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...