27 Jun 2010

Fathi Yakan: Daie Yang Digeruni Zionis

Hafinas Adamtiara June 20 at 7:16pm Replyبِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالٌ۬ صَدَقُواْ مَا عَـٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِ‌ۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُ ۥ وَمِنۡہُم مَّن يَنتَظِرُ‌ۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلاً۬
Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun. (al-Ahzab:23)



Sudah setahun kita kehilangan seorang daie yg cukup dikenali di serata dunia kerana membuka mata dlm kegiatan dakwah Islamiyah di seluruh dunia. Beliaulah yg tlh mencetuskan fenomena baru dalam menyedarkan manusia agar bersatu dlm ikatan persaudaraan Islam yg sejati. Beliau adalah DR. FATHI YAKAN R.A.H.

BIODATA

Nama: Fathi Muhammad Inayah
Nama Samaran: Fathi Yakan
Asal: Tripoli, Lubnan
Tarikh Lahir: 9 Februari 1933
Meninggal Dunia: 13 Jun 2009
Isteri: Mona Haddad
Anak: 5 (4 perempuan dan seorang lelaki)
Kelulusan: Master dlm bidang Kejuruteraan, Ph.D dlm Pengajian Islam dan Arab

AWAL KEHIDUPAN

Dr. Fathi Yakan dilahirkan dgn nama Fathi Muhammad Inayah pd 9 Februari 1933 di Tripoli. Beliau dipercayai berketurunan Turki.

MENYERTAI GERAKAN ISLAM

Di dalam usia yg sangat muda, Dr. Yakan menyertai Gerakan Islam di Lubnan pd 1950-an. Beliau juga merupakan antara pengasas Jamaah Islamiyah, sebuah gerakan dan parti politik Islam yg berasaskan kpd Ikhwanul Muslimun di Mesir.

Beliau pernah menjadi Setiausaha Agung Jamaah Islamiyah dr tahun 1962-1992, apabila beliau memenangi pilihan raya Parlimen di Lubnan. Perkembangan politik beliau menjadi semakin terkenal slps Pilihan Raya Umum Lubnan 1996.

Ketika berlaku pencerobohan sebulan Israel ke atas Lubnan pd 2006 (turut digelar Perang Tamouz), Dr. Yakan bertekak dgn PM Lubnan ketika itu, Fuad Siniora kerana menjadi dalang dlm perang yg mengorbankan beribu2 rakyat yg tidak berdosa. Beliau juga adalah orang yg penting dlm kejayaan menghalau Yahudi Zionis keluar dr Lubnan pd 2006, selain Setiausaha Agung Hizbullah Lubnan, Sayyid Hassan Nasrullah. Beliau juga pernah "mediator" antara Ikhwanul Muslimun dgn Kerajaan Syria yg diperintah Basyar al-Assad, selain pernah memegang tugas yg sama dlm rundingan damai Syria-Turki pd 1998-1999.

Dr. Yakan juga dianggap simbol penyatuan umat Islam, tanpa mengira Sunnah dan Syiah. Beliau mengaggap, dalang di sebalik pergaduhan Syiah dan Sunnah di Iraq ialah disebabkan hasutan dr dunia Barat, yg diketuai Amerika Syarikat. Bahkan, beliau pernah mengimamkan solat Jumaat di Beirut pd 8 Disember 2006 yg disertai golongan berlainan pendapat itu, serta berkhutbah meminta umat Islam bersatu mengusir Zionis. Beliau juga bersahabat baik dgn Sayyid Nasrullah, serta menyokong gerakan Hizbullah yg terus menerus membela umat Islam serta berjuang menentang Israel.

Beliau bersama isterinya, Mona Haddad menubuhkan Universiti Jinnan, sebuah universiti swasta yg berteraskan Islam.

PERJUANGAN MENEGAKKAN AL-HAQ



Spt pemimpin gerakan2 Islam yg lain, kehidupan beliau tidaklah manis seperti yg disangka. Beliau pernah dipenjarakan pihak Israel laknatullah kerana menyebarkan dakwah dan jihad dlm kalangan umat Islam. Dan kerana menegakkan kebenaran jugalah beliau dipenjara kerajaan Lubnan kerana dituduh melancarkan rampasan kuasa. Namun, beliau adalah antara orang2 yg bersabar dlm menjalankan dakwah.

Beliau dikenali sebagai insan yang bukan sekadar berteori semata, tetapi melaksanakan apa yang dikata. Kehadirannya di tengah-tengah masyarakat dalam menyampaikan risalah-risalah Islam dalam kuliah-kuliah di masjid dan pelbagai tempat, menambahkan lagi ketokohan beliau di mata masyarakat. Bahkan di awal 1990-an, beliau pernah menjadi komander tertinggi Pertahanan al-Fajr, syp pertahanan Jamaah Islamiyah, dlm memerangi Zionis Israel laknatullah.

Beliau juga menyokong gerakan2 pembelaan Islam yg sentiasa berjuang menegakkan Islam sebagai cara hidup, selain menghapuskan anasir2 Yahudi dan Barat yg menjahanamkan kehidupan umat Islam, baik jasmani mahupun rohani. Beliaulah yg lantang bersuara dlm menggerakkan jihad dan pembelaan ke atas umat Islam di Lubnan, Palestin, Iraq dan wilayah2 yg ditindas.

Suatu ketika dahulu, Dr. Fathi Yakan pernah menolak pilihan raya kerana ia baginya tidak wujud di zaman Nabi Muhammad s.a.w. Namun, beliau akhirnya akur bahawa dgn pilihan raya yg sahih dan halal, sebuah negara Islam yg berdaulat dapat muncul. Beliau juga berpendapat golongan daie perlu berada dlm kalangan masyarakat agar dakwah Islamiyah dpt berkembang.

Beliau juga pernah menulis pelbagai buku yg menjadi rujukan setiap jiwa Muslimin. Kebanyakan karyanya ditujukan kpd para syabab (remaja) dan gerakan2 Islam. Antara yg terkenal ialah buku "Apa Ertinya Saya Memeluk Islam" yg menceritakan peranan gerakan Islam dlm menjalankan dakwah, buku "Aids Haraki" yg menceritakan keburukan gerakan2 Islam yg melebihkan politik berbanding menegakkan syiar Islam, serta buku "Fiqah Politik Islam" yg mengupas perjalanan Dr. Yakan ke seluruh dunia dlm mendekati pertubuhan2 Islam yg terkemuka.

AKHIR HAYATNYA

Di masa2 akhir hidupnya sebagai daie, beliau lebih menumpukan dakwah, jihad dan karya yg menghidupkan ruh Islamiyah di klgn umat Islam sedunia. Pd tahun 2005, Dr. Yakan menubuhkan Gerakan Amal Islami, sebuah pertubuhan dakwah Islamiyah dan gerakan Jihad. Gerakan tersebut pernah menyertai Perang Tamouz pd 2006.

Namun, tatkala umat Islam yg semakin lemah masih memerlukan beliau, Dr. Fathi Yakan akhirnya menamatkan tugasnya sbg daie di abad-21, seorang yg amat digeruni Zionis kerana melancarkan kebangkitan Islam, apabila beliau menghadap Ilahi Azzawajalla akibat serangan jantung yd dialami beliau di Hospital Hotel Dieu pd tengah hari Sabtu 13 Jun 2009.

Benarlah kata seorang pujangga Islam termasyhur, Hassan al-Basri r.h.a:
"Matinya seorang alim adalah suatu lubang dalam Islam. Tidak akan dapat di tutup selama-lamnya."

Gerakan Amal Islami mengisytiharkan kematiannya kpd media. Keesokan harinya, jenazah Dr. Fathi Yakan dibawa ke bandar kelahirannya, Tripoli dgn ambulans, dan disembahyangkan di perkarangan Masjid Tinal.

Sheikh Malik asy-Syiar yg bertanggungjawab mengimamkan solat jenazah ke atas Dr. Yakan berucap:
"Sesungguhnya Tripoli adalah bandar ilmu dan ulama. Seluruh dunia Islam telah mengucapkan selamat tinggal kepada seorang tokoh dan panji umat Islam. Beliau juga adalah pelopor dan pengasas bagi Gerakan Islam yang telah menghabiskan kehidupannya untuk berdakwah kepada Allah."

Ribuan umat Islam berkabung atas kematiannya. Antara yg hadir ialah Setiausaha Agung Jamaah Islamiyah, Ibrahim al Misry, pemimpin Gerakan Pembelaan Islam di Palestin (HAMAS), Sami Khatir yg mewakili ketua biro politik HAMAS, Khalid Mesha'al, pemimpin Gerakan Jihad Islami Palestin (PIJ) di Lubnan, Abu Imad ar-Rifaie, Speaker Dewan Rakyat Lubnan, Nabih Barri dan Naib S/U Agung Hizbullah Lubnan, Sheikh Naim Qassim.

SEMOGA ALLAH S.W.T YG AMAT PEMURAH, MELETAKKAN ROH SHEIKH AL-MUJAHID DR.FATHI YAKAN DI KALANGAN ORANG2 YG SOLEHIN DAN SYUHADA'. SEMOGA JASA2 BELIAU DLM DAKWAH ISLAMIYAH DIBALAS DGN NIKMAT SYURGA YF TIADA TANDINGANNYA...

AMIN YA RABBAL ALAMIN.

TERBITAN PEMBELAAN ISLAM DI MALAYSIA.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...