17 Ogos 2010

Wajib Berbakti Kepada IbuBapa

Bapa"DAN di antara tanda kekuasaan-Nya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu, isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dengannya, dan dijadikan di antara kamu perasaan kasih sayang. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang yang berfikir. (ar-Ruum:21)



Manusia dijadikan berpasangan, ada perempuan dan lelaki, masing-masing saling berkeinginan antara satu sama lain kerana melalui fitrah ini dapat meneruskan kesinambungan keturunan manusia, sekali gus membawa kemakmuran sejagat.



Tetapi, kehidupan berpasangan tanpa aturan akan menimbulkan kepincangan. Kerana itu, manusia perlu melalui ikatan perkahwinan yang sah mengikut syariat bagi memastikan hubungan berpasangan berlangsung dalam suasana harmoni dan penuh kasih sayang.Dalam perkahwinan, ditentukan kewajipan dan peraturan yang perlu dipatuhi supaya kebahagiaan yang dicari berkekalan.



Bagi suami, sebagai nakhoda keluarga tentu tanggungjawabnya amat berat, lebih-lebih lagi berdepan dengan pelbagai rintangan. Sementara isteri, kena tahu peranannya di sisi suami seperti mentaati suami, memelihara maruah diri dan suami kerana jika gagal akan mengundang keretakan rumah tangga.



"Hai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menjadikan kamu dari seorang diri (Adam), dan daripadanya dijadikan isterinya (Hawa), dan yang membiakkan dari keduanya lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan nama-Nya, serta peliharalah hubungan kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati kamu." (an-Nisa':1)



Tetapi apabila berkahwin, kesibukan dengan kerenah anak-anak, kadangkala membuatkan pasangan terbabit lupa tanggungjawab terhadap ibu bapa.

Apakah apabila mempunyai rumah tangga sendiri, mereka boleh bersikap lepas tangan terhadap ibu bapa?



Anak dan menantu perlu menyedari bahawa di antara asas utama Islam ialah suruhan Allah supaya berbuat baik kepada ibu bapa sama ada Islam atau bukan Islam. Berbuat baik kepada ibu bapa menjadi kewajipan kepada anak sepanjang masa selain menjaga mereka sepenuhnya apabila tua.



Islam menitikberatkan supaya memberi perhatian kepada ibu sebagaimana dijelaskan dalam al-Quran, yang bermaksud:



"Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada-keduanya sekalipun perkataan `ah', dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia."



"Dan rendahkanlah dirimu kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah: Wahai Tuhanku! Kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku ketika kecil.



"Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada di hatimu; jika kamu orang yang baik, maka sesungguhnya Ia adalah Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat." (al-Isra':23- 25)



Setiap suami dan isteri yang mempunyai ibu bapa mesti menunaikan suruhan Allah untuk berbuat baik kepada ibu bapa. Ia adalah nilai akhlak terbaik yang akan dicontohi oleh anak. Anak akan mendapat contoh yang baik daripada ibu bapa. Kita hendaklah memberikan contoh ini kepada anak-anak agar apabila mereka dewasa, mereka akan berbuat perkara yang sama kepada kita nanti.



Kepada anak-anak, berbuat baiklah kepada ibu bapa sementara mereka masih hidup dan jangan pula apabila mereka sudah meninggal baru hendak berbuat sedemikian.



Bagi sesetengah pasangan, terutama yang baru berkahwin, ibu lelaki mungkin berfikiran yang menantu perempuannya cuba merampas hak eksklusif daripada anak lelakinya, manakala isteri pula mungkin berfikiran yang ibu mentuanya terlalu sayang terhadap suaminya.



Jika situasi ini berlaku pasti hubungan di antara anak menantu dan mentua wujud masalah, malah menimbul bibit pertikaian dalam banyak hal. bagaimana pula peranan seorang suami dalam mewujudkan keseimbangan perhatian dan kasih sayang di antara ibu dan isterinya?



Cendekiawan terkenal al-Azhar, Sheikh Abdul Majeed Subh, berkata suami sepatutnya berusaha mewujudkan keseimbangan dalam mengekal hubungan (harmoni) di antara kedua dua pihak, isteri dan ibu dengan baik.



"Ibu sepatutnya diberikan layanan baik dan isteri diberikan penghormatan. Suami isteri patut mempunyai rumah sendiri jika berkongsi rumah, mungkin menyebabkan perselisihan di antara isteri dan ibu," katanya.



Menurutnya, bagi mengelak pertikaian, suami sepatutnya menasihati isteri memberikan layanan baik kepada ibunya, walaupun ibunya tidak berpuas hati dengan menantunya itu.



Beliau berkata, suami patut menunjukkan contoh baik. Jika semua usaha gagal atau seorang daripada mereka tidak mesra dengan isteri, anak lelaki itu itu sepatutnya setia dan berbuat baik kepada ibu bapanya,.



"Dan, jika mereka mendesakmu supaya engkau mempersekutukan dengan-Ku sesuatu yang engkau tidak mengetahui sungguh adanya, maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang yang rujuk kembali kepada- Ku. Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan.(Luqman: 15)

sumber: Ir Suy

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...