17 Ogos 2010

Mawaddah

Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya pada gurunya.

Ketika itu guru tersebut sedang mengajar tentang KASIH SAYANG.

PELAJAR : "cikgu,mcm mana kita nak pilih seseorang yg terbaik sebagai orang yg paling kita sayang?

mcm mana juga kasih sayang itu berkekalan?"

CIKGU : "ok kamu ikut apa yg saya suruh.Kamu pergi ke padang.

Kamu berjalan dia atas rumput sambil memandang rumput didepan kamu.

Pilih yg PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lg walaupun sekali.

Dah petik rumput yg PALING cantik,bawa ke kelas."

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas,

tiada sehelai rumput pun di tangannya.

Cikgu bertanya kenapa tiada rumput yg dipilih?

PELAJAR : "tadi semasa saya berjalan,saya carilah rumput yg paling cantik.

Memang ada banyak yg cantik tp cikgu kata petik yg paling cantik,

maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi.

Tapi sampai di penghujung padang,saya xjumpa pn yg paling cantik.

Mungkin ada diantara yg di belakang saya tadi rumput yang paling cantik tapi dah cikgu cakap tak boleh

menoleh ke belakang semula, jadi tiada lah rumput yg saya petik"

CIKGU : "ya itulah jawapannya,Maknanya jika kita telah jumpa seseorang yang kita sayang,

janganlah kita mencari yg lebih baik dari yg itu.

Kita patut hargai orang yg berada didepan kita sebaik2nya.

Jgn kita menoleh ke belakang lg kerana yg berlaku tetap berlaku.

Semoga yg berlalu tidak berulang lagi.

Dan ingatlah orang yg paling kita sayang itulah yg PALING CANTIK dan PALING BAIK.

Walaupun nak ikutkan banyak lagi yg cantik dan baik macam rumput tadi...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...